Materinski jezik, naš jezik, naša je sloboda, naš identitet, a time i kulturna obveza. Poručili su to iz zabočke Gimnazije A. G. Matoša uz Dane hrvatskoga jezika.

Očuvanje materinskoga jezika

Dani hrvatskoga jezika obilježavaju se od 11. do 17. ožujka. Ta kulturna manifestacija utemeljena je odlukom Hrvatskoga sabora 1997. u spomen na Deklaraciju o nazivu i položaju hrvatskoga književnoga jezika koja je objavljena 17. ožujka 1967. Deklaracija je tada označavala borbu za samostalnost hrvatskoga jezika i svijest o bogatoj i osebujnoj kulturnoj baštini, o potrebi i pravu da hrvatski jezik nazivamo svojim imenom.

Dani hrvatskoga jezika utemeljeni su 1997. u spomen na Deklaraciju o nazivu i položaju hrvatskoga književnoga jezika

Cilj je da se uz te Dane istakne važnost očuvanja materinskoga jezika, svih njegovih narječja i dijalekata, te upozna javnosti s bogatom hrvatskom jezičnom baštinom i poviješću.

Nadomjesci, križanci i hibridni jezik

Gimnazijalci iz Zaboka ove su godine ugostili znanstvenike s Instituta za jezik i jezikoslovlje, dr. sc. Milicu Mihaljević, voditeljicu Odsjeka za hrvatski standardni jezik, i dr. sc. Kristiana Lewisa, višeg znanstvenog suradnika na istom Odsjeku. Predavali su im o anglizmima, žargonizmima i lažnim prijateljima u hrvatskome jeziku. Učenici su naučili da se u jezičnom doticaju stvaraju jezični nadomjesci, križanci, ali i hibridni (hrvatsko-engleski ili iskrivljeni engleski) jezik, jezik nedovoljno osviještenih, ali i nedovoljno obrazovanih.

Gimnazijalcima su predavali znanstvenici s Instituta za jezik i jezikoslovlje, dr. sc. Milica Mihaljević, voditeljica Odsjeka za hrvatski standardni jezik, i dr. sc. Kristian Lewis, viši znanstveni suradnik na Odsjeku za hrvatski standardni jezik

– Svrha predavanja i razgovora o jezičnim idiomima je napraviti stepenicu u podizanju svijesti učenika da očuvanje hrvatskog jezika, nacionalnog i kulturnog identiteta ovisi o nama, o tome koliku važnost pridajemo njegovanju i poznavanju našeg jezika. Značajno je da mladi promišljaju o jeziku i uočavaju aktualnu problematiku i razlikuju razine upotrebe različitih idioma, žargonizama, dijalektizama, anglizama i normiranih izraza, u različitim društvenim odnosima i komunikacijama – rekli su u Gimnaziji.